Activeren van voorkennis
16783
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16783,bridge-core-3.0.9,qi-blocks-1.2.7,qodef-gutenberg--no-touch,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.6.9,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.4,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.6,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-16920
 

ACTIVEREN VAN VOORKENNIS

Wat weten ze al?
  • Voorkennis is het metaforische klittenband voor het leren, of de kapstok waaraan nieuwe kennis wordt opgehangen.
  • Vraag bij het activeren van voorkennis naar wat je de leerlingen al over het onderwerp weten in het algemeen. Vraag dus niet naar het specifieke lesdoel.
  • Door het kort en krachtig onderwijzen van een oud lesdoel, krijgen de leerlingen de benodigde voorkennis doelgericht aangereikt, waardoor ze zich succesvol het nieuwe lesdoel eigen kunnen maken.
  • Het activeren van voorkennis is een middel om leerlingen in de leerstand te zetten en wordt daarom kort gehouden, maximaal vijf minuten.

BESTEL NU JOUW BOEK

Meer dan 40.000 leerkrachten gingen je voor en hebben dit boek gelezen! EDI geeft je tips en technieken om een goede les te geven. Een standaardwerk voor het onderwijs en warm aanbevolen door leerkrachten en wetenschappers.

Expliciete Directe Instructie 2.0