Verlengde instructie - Directe Instructie
16550
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16550,qode-listing-1.0.1,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
 

VERLENGDE INSTRUCTIE

Sommige leerlingen hebben meer tijd nodig om zich het lesdoel eigen te maken. Dit betekent niet dat ze langer over het leren doen of dat voor hen lagere doelen worden vastgesteld. Passend onderwijs gaat niet om het verlagen van de doelen of het vertragen van het leerproces van sommige leerlingen, maar om het uitbreiden van de leertijd en het verbeteren van de instructie van de leerkracht.
De risicoleerlingen krijgen een duwtje in de rug om zodoende ook de doelen te behalen en zich trots en competent te voelen. Dit ‘duwtje in de rug’ wordt gerealiseerd in de vorm van een verlengde instructie.

 

Basisinstructie en verlengde instructie
We kunnen pas van een verlengde instructie spreken als er eerst een kwalitatief goede basisinstructie is gerealiseerd voor alle leerlingen. Kijk kritisch naar je basisinstructie: heb je het concept en de vaardigheid duidelijk uitgelegd? Was het een inhoudelijke instructie gericht op het lesdoel, dus geen werkinstructie?
Begin je verlengde instructie altijd met het opnieuw geven van instructie. Herhaal het concept en de vaardigheid en werk enkele voorbeelden uit. Ga recht tegenover de leerlingen zitten en werk je instructie uit op papier. Draai het papier regelmatig om, zodat leerlingen het goed kunnen zien. Laat leerlingen altijd meeschrijven tijdens je instructie en stel regelmatig vragen om begrip te controleren.

 

Voorkom didactische verwarring
Hanteer in de verlengde instructie dezelfde materialen en didactieken als in de basisinstructie. Hiermee voorkom je didactische verwarring. Risicoleerlingen hebben geen andere uitleg nodig, maar vooral méér en explicietere uitleg. Vergelijk het met een zandpad door het gras. Als je telkens over hetzelfde stuk gras loopt, dan ontstaat er een pad. Als leerlingen telkens dezelfde aanpakstrategie toepassen, dan ontstaat er een hersenverbinding. Als we telkens een andere route lopen, dan slijpt de leerstof onvoldoende in.

 

Verlengde begeleide inoefening
We spreken over een ‘verlengde instructie’, maar een betere naam voor deze lesfase zou zijn ‘verlengde instructie en verlengde begeleide inoefening’. Je moet niet alleen instructie geven, maar de leerlingen ook zelf actief met de leerstof aan de slag laten gaan. Maak gebruik van schoudermaatjes en stel veel vragen om begrip te controleren.
Een verlengde instructie is niet gericht op het afmaken van opdrachten en werk, maar is een middel om de risicoleerlingen het lesdoel te laten behalen. Zorg daarom dat ze het concept begrijpen, de stappen van de vaardigheid kunnen benoemen en dit toe kunnen passen op verschillende voorbeelden.

 

Zeer intensieve verlengde instructie
Als je merkt dat sommige leerlingen het lesdoel beheersen, dan mogen zij de verlengde instructie verlaten en de leerstof zelfstandig gaan verwerken. De meest zwakke leerlingen werken het langst met jou als leerkracht.
Als het je niet lukt om tijdens de verlengde instructie het lesdoel te behalen met een leerling, dan schrijf je een receptbriefje. Hierop noteer je het lesdoel, het concept en de vaardigheid. De leerling vraagt op een later moment hulp aan een klasgenoot of aan de ouders. Noteer in je klassenmap een moment waarop je deze leerling opnieuw bij je roept om te controleren of de extra hulp heeft geholpen of dat je nogmaals instructie moet geven.

 


Receptbriefje

 

Risicoleerlingen worden niet losgekoppeld van de groep, maar ontvangen intensievere instructie bovenop het basisaanbod. Deze aanpak draagt bij aan samen succesvol leren en het vergroten van het zelfvertrouwen van leerlingen.

ORGANISATIE

Je realiseert een verlengde instructie op het moment dat de rest van de klas de leerstof zelfstandig verwerkt. Spreek duidelijk af dat je niet gestoord mag worden en loop een korte hulpronde door de klas. Neem hierna plaats aan de instructietafel en ga zodanig zitten dat je de klas goed in de gaten kunt houden.