Lesdoel - Directe Instructie
16786
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16786,bridge-core-2.2.2,qode-listing-1.0.1,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-20.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-16920
 

LESDOEL

Wat wil ik ze leren?
Figuur 8.0 - Lesdoel-1
  • Een lesdoel zorgt ervoor dat een les geen bezigheid is, maar dat er doelgericht onderwezen en geleerd wordt.
  • Een lesdoel maakt het mogelijk om te controleren of ook daadwerkelijk alle leerlingen hebben bereikt wat je hun wilde leren.
  • Een EDI-lesdoel is compact, concreet en controleerbaar. Dat betekent dat het lesdoel niet te lang is geformuleerd, niet vaag is en dat je er cvb-vragen en opdrachten bij kunt bedenken om te controleren of het lesdoel door de leerlingen is behaald.
  • Een EDI-lesdoel bestaat in ieder geval uit een concept (het belangrijkste begrip) en een vaardigheid (de stappen die je moet nemen om tot een oplossing te komen). Soms bevat het ook een context (situatie waarin het moet worden toegepast).
  • Zorg dat het lesdoel, de instructie en de verwerking in lijn zijn met elkaar.

BESTEL NU JOUW BOEK

Meer dan 40.000 leerkrachten gingen je voor en hebben dit boek gelezen! EDI geeft je tips en technieken om een goede les te geven. Een standaardwerk voor het onderwijs en warm aanbevolen door leerkrachten en wetenschappers.

Expliciete Directe Instructie 2.0