Er komt een moment waarop je wilt weten of je leerlingen de leerstof ook zelfstandig beheersen. De laatste stap van de instructie is daarom het zelfstandig laten oplossen van een opdracht.
Als 80 procent of meer van de kinderen de opdracht goed heeft uitgewerkt, dan heeft de klas het lesdoel voldoende onder de knie en laat je ze zelfstandig verder werken.
Een EDI-les heeft twee lesafsluitingen. De eerste lesafsluiting vindt plaats vóórdat de leerlingen zelfstandig gaan verwerken en de tweede lesafsluiting vindt plaats ná de zelfstandige verwerking. We noemen dit de ‘kleine lesafsluiting’ en de ‘grote lesafsluiting’.
Succes bij de lesafsluiting begint al bij de lesvoorbereiding: je ontwerpt de les zodanig dat álle leerlingen succesvol kunnen zijn.
Kleine lesafsluiting
Grote lesafsluiting
Wat doe je
Controleren of het doel is behaald.
Bespreken hoe de les is verlopen.
Wanneer
Einde van de instructiefase, vóór de zelfstandige verwerking.
Na de zelfstandige verwerking.
Doel
Lesdoel.
Proces.
Erop volgt
Zelfstandige verwerking en verlengde instructie indien 80% het doel beheerst.
De volgende les.
BESTEL NU JOUW BOEK
Meer dan 40.000 leerkrachten gingen je voor en hebben dit boek gelezen! EDI geeft je tips en technieken om een goede les te geven. Een standaardwerk voor het onderwijs en warm aanbevolen door leerkrachten en wetenschappers.