Lesafsluiting - Directe Instructie
16794
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16794,bridge-core-2.2.2,qode-listing-1.0.1,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-20.9,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.2,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-16920
 

LESAFSLUITING

Controleren of iedereen het zelfstandig kan.
Figuur 11.0 - Lesafsluiting-1
  • Er komt een moment waarop je wilt weten of je leerlingen de leerstof ook zelfstandig beheersen. De laatste stap van de instructie is daarom het zelfstandig laten oplossen van een opdracht.
  • Als 80 procent of meer van de kinderen de opdracht goed heeft uitgewerkt, dan heeft de klas het lesdoel voldoende onder de knie en laat je ze zelfstandig verder werken.
  • Een EDI-les heeft twee lesafsluitingen. De eerste lesafsluiting vindt plaats vóórdat de leerlingen zelfstandig gaan verwerken en de tweede lesafsluiting vindt plaats ná de zelfstandige verwerking. We noemen dit de ‘kleine lesafsluiting’ en de ‘grote lesafsluiting’.
  • Succes bij de lesafsluiting begint al bij de lesvoorbereiding: je ontwerpt de les zodanig dat álle leerlingen succesvol kunnen zijn.

 

 Kleine lesafsluitingGrote lesafsluiting
Wat doe jeControleren of het doel is behaald.Bespreken hoe de les is verlopen.
WanneerEinde van de instructiefase, vóór de zelfstandige verwerking.Na de zelfstandige verwerking.
DoelLesdoel.Proces.
Erop volgtZelfstandige verwerking en verlengde instructie indien 80% het doel beheerst.De volgende les.
lesafsluiting wisbordjes

BESTEL NU JOUW BOEK

Meer dan 40.000 leerkrachten gingen je voor en hebben dit boek gelezen! EDI geeft je tips en technieken om een goede les te geven. Een standaardwerk voor het onderwijs en warm aanbevolen door leerkrachten en wetenschappers.

Expliciete Directe Instructie 2.0