Controleren van begrip
16814
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16814,bridge-core-3.0.9,qi-blocks-1.2.7,qodef-gutenberg--no-touch,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.6.9,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.4,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.6,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-16920
 

CONTROLEREN VAN BEGRIP

Hoe weet ik of ze leren?

  • Het controleren van begrip in een EDI-les is eenvoudig: je legt uit en stelt om de paar minuten vragen aan de leerlingen over wat je zojuist hebt uitgelegd.
  • Bij het controleren van begrip monitort de leerkracht voortdurend of de leerlingen begrijpen wat er zojuist is uitgelegd. Niet na de les of tijdens de toets, maar nog tijdens de les.
  • Tijdens de voorbereiding van een EDI-les bedenk je bij ieder lesonderdeel enkele vragen die je gaat stellen om begrip te controleren.
  • De juiste volgorde is: eerst instructie geven en dan pas vragen stellen. Als je vragen stelt voordat je hebt lesgegeven, ben je geen begrip aan het controleren maar voorkennis aan het ophalen.
  • Bij het stellen van een cvb-vraag stel je altijd eerst de vraag, daarna wacht je enkele seconden en dan pas noem je de naam van een leerling.
  • Als je zeker wilt weten of de leerlingen de leerstof die je zojuist hebt uitgelegd ook goed hebben opgepikt, dan is het belangrijk om willekeurige beurten te geven. Laat daarom geen vingers opsteken.
stapstenen
schoudermaatjes

BESTEL NU JOUW BOEK

Meer dan 40.000 leerkrachten gingen je voor en hebben dit boek gelezen! EDI geeft je tips en technieken om een goede les te geven. Een standaardwerk voor het onderwijs en warm aanbevolen door leerkrachten en wetenschappers.

Expliciete Directe Instructie 2.0