Beurtenbakje
Directe Instructie
© 2015 directeinstructie.nl

Als je zeker wilt zijn dat álle leerlingen je instructie hebben begrepen, dan laat je geen vingers opsteken maar geef je willekeurig beurten. Geef drie leerlingen de beurt. Op deze manier heb je een betrouwbare steekproef. Gebruik hiervoor een beurtenbakje met daarin alle namen van je leerlingen. Doe na de beurt de naam weer in het bakje.

 

 

Het geven van willekeurige beurten zorgt ook voor een actieve leerhouding bij alle leerlingen. Het zijn namelijk vaak dezelfde vingers die omhoog gaan. Vaak zijn dit de sterke leerlingen, terwijl je ook wilt weten of je zwakke leerlingen de instructie hebben begrepen. Bovendien hebben juist deze leerlingen extra veel baat bij verwoorden en succeservaringen.

 

Beurtenbakje (Calvijnschool, Ederveen)

 

Doe na de beurt het stokje weer terug in het bakje. Je kunt de stokjes ook markeren door de rand bovenaan rood te kleuren. Zet het stokje op de kop terug en je ziet eenvoudig welke leerlingen nog geen beurt hebben gehad zonder dat de leerlingen dit merken.

Je kunt zwakke leerlingen extra succeservaringen bieden door gebruik te maken van de zogenoemde ‘smokkelsok’. Bij de derde beurt trek je weer een stokje, maar in plaats van de naam te lezen die erop staat, zeg je de naam van een zwakke leerling. Doordat deze het antwoord als twee keer heeft gehoord, kan deze ook een juist antwoord geven en zodoende een succeservaring opdoen.

Richt je overigens niet op antwoorden, maar laat leerlingen vooral hun aanpakstrategie verwoorden als je een vraag stelt.